lauantai 31. joulukuuta 2016

Vuosikatsaus 2016

Vielä ennen pian koittavaa vuodenvaihdetta pysähdyn tarkastelemaan mennyttä vuotta ja heitän ilmoille muutaman ajatuksen tulevasta. Tämä katsaus painottuu tilastoihin. Vuoden merkittävimpien kirjojen nimeäminen on ajankohtaista taas alkuvuodesta, kun äänestetään Blogistanian kirjapalkintojen voittajista.

Millainen oli vuosi 2016 Kirjakimarassa?

Vuoteen mahtui kirja- ja lukurintamalla useita kohokohtia, jotka näkyivät täällä blogissa ja Kirjakimaran some-kanavissa. Oli Helsinki Lit toukokuussa, heinäkuinen lukumaraton, syksyiset kirjamessut Turussa ja Helsingissä.

Kesälomalla oli aikaa maratoonata.
Asetin vuodelle 2016 Goodreadsin lukuhaasteessa saman tavoitteen kuin edelliselle eli yritin lukea 100 kirjaa vuodessa. Pääsin sadan luetun kirjan tavoitteeseeni, mutta se vaati huikeaa runokirjojen siivittämää loppukiriä. Osa loppuvuodesta lukemistani kirjoista pääsee esittelyyn Kirjakimarassa vasta ensi vuoden puolella, koska en pitänyt lomaa nyt joulun tienoilla eikä aikaa bloggaamiselle jäänyt loppuvuodesta niin paljon kuin olisin halunnut.

Tänä vuonna en pitänyt kirjaa lukemieni kirjojen sivumääristä, vaan luotan tilastoissa Goodreadsin laskelmiin. Lukemissani kirjoissa oli yhteensä 25 284 sivua. Tämä on lähes yhtä paljon kuin edellisenä vuonna! Eroa on vain parisataa sivua, mikä on uskomaton sattuma. Äänikirjojen parissa vietettyä aikaa en tänä vuonna tilastoinut mitenkään. Muistiinpanojeni mukaan sadasta lukemastani kirjasta oman hyllyn kirjoja oli vaivaiset 15 kappaletta. Olin siis jälleen kirjaston ahkera asiakas sekä kotikunnassani että työpaikalla!

Parina viime vuonna olen lukenut melko lailla yhtä paljon naisten ja miesten kirjoittamia kirjoja, mutta tänä vuonna olen lukenut selvästi enemmän naisten kirjoittamia kirjoja (65 %). Osasyynä on varmasti alkuvuodesta puhjennut puutarha-innostukseni, sillä viljelyyn liittyvät harrastekirjat ovat pääosin naisten kirjoittamia. Toisaalta kiinnostuin tänä vuonna myös feminismistä ja luin aiheeseen liittyviä kirjoja, mikä selittää lukua.

Kotimaisen kirjallisuuden ja käännöskirjallisuuden painotukset ovat hieman tasoittuneet viime vuodesta, jolloin kotimainen kirjallisuus oli jäänyt aika lailla käännetyn jalkoihin. Tänä vuonna luetuista kirjoista 45 % oli kotimaisten tekijöiden tuotoksia, 55% käännettyä. Olettaisin, että suhteet kääntyvät toisinpäin ensi vuonna, kun vietetään kotimaisen kirjallisuuden juhlavuotta.

Kuluneena vuonna olen esitellyt Kirjakimarassa aiempaa enemmän tietokirjoja. Olen kirjoittanut erityisesti puutarhanhoitoon ja kasvihuoneviljelyyn liittyvistä kirjoista, ja mahtuipa vuoteen muutama jooga-aiheinen kirjakin. Pääpaino on edelleen kaunokirjallisuudessa (60 %).

Katse ensi vuoteen

Ensi vuotta ajatellen teen ainakin yhden lupauksen: lasken lukutavoitettani maltillisemmaksi. Mietin vielä tarkkaa lukemaa, mutta luulena asettavani sen noin 80 kirjaan. Haluan jättää aikaa myös muille harrastuksilleni enkä toisaalta halua kirjoittaa ylimalkaisia kirja-arvioita.

Vuonna 2017 aion tehdä jälleen kuukausikoosteita lukemistani kirjoista vuoden tauon jälkeen. Ne jäsentävät ja rytmittävät bloggaamista mukavasti. Tähän liittyen tavoittelen myös tasaisempaa postaustahtia, mutta siitä ei parane antaa liian sitovia lupauksia! Suunnitelmissa on myös uusia hieman blogin ulkoasua — ehkä otan sen ensi kesän projektiksi.

Lopuksi haluan kiittää kaikkia lukijoitani ja kommentoijia vuodesta 2016! Onnellista uutta vuotta kaikille!

10 kommenttia:

1. Hyvää uutta vuotta - tuokoon se mukanaan uusia lukuelämyksiä! :)

VastaaPoista
  2. Huikea määrä luettuja. Hyvää uutta vuotta ja lukuiloa vuodelle 2017!

VastaaPoista
  3. 100 kirjaa vuoden aikana on kieltämättä mukavan pyöreä luku :) Ja vau, olet lukenut tänä vuonna paljon tietokirjoja. Minä luin vain yhden, ellei gradukirjoja oteta lukuun ja ei niitä oteta, koska en kirjoittanut niistä blogiin asti :D Ensi vuonna voisi yrittää lukea enemmän, varsinkin kun pääsen vihdoin gradusta eroon.

Ja ihan sama juttu, luin kaikista eniten kirjastolainoja ja oman hyllyn kirjojen määrä jäi vain vaivaiseen kahteen kappaleeseen. On toki mukavaa tukea kirjastoja lainauksillaan, mutta olisi ihan mukava lukea niitä omiakin kirjoja, kun niitä tulee kuitenkin ostettua/saatua joka vuosi lisää.

Ihanaa uutta vuotta!

Vastaukset
    1. Pyöreä sata kieltämättä houkuttelee tänäkin vuonna :) "Virallinen" tavoitteeni on lukea 80 kirjaa, mutta katsotaan katsotaan... Kiinnostavia uutuuksia on tulossa sellainen määrä, ettei lukeminen taida ainakaan keväällä vähentyä. Ja olisihan se kiva ehtiä lukea noita oman hyllyn lukemattomia, nekin kun tahtovat lisääntyä koko ajan ;)

Ihanaa kirjavuotta sinullekin!

4. Vastaukset
    1. Kiitos Katriina! Kaikkea hyvää sinullekin tälle vuodelle!

Poista
  5. Hauskaa lukuvuotta 2017! Kiva, että jaksoit tilastoida, näitä on aina hauska lukea:)

Vastaukset
    1. Hauska kuulla, Sonja! Tilastot kyllä kokoavat menneen vuoden kivasti yhteen. Hauskaa kirjavuotta sinullekin :)